Wartburg er ikke bare en bil?

Omkring 600 km nede i Tyskland er der et slot, der hedder Wartburg, som besøges af masser af turister hvert eneste år. Grunden til, at mange mennesker gerne vil besøge Wartburg slot er en blækklat på en væg. Blækklatten stammer fra Martin Luther, der opholdt sig på slottet i 1521-22, altså for nøjagtig 500 år siden. Af hensyn til turisterne er blækklatten nok blevet malet op adskillige gange siden Luthers tid.

Men hvad er det med den blækklat? Jo, det fortælles, at en gang sad Luther fordybet i læsningen af bibelen. Pludselig så han et lys foran sig, og da han løftede hovedet, opdagede han en engel. Man skulle tro, at han blev glad og tog det som et tegn fra Gud. Men tværtimod. Han sagde med myndig stemme: "Vig fra mig, Satan!" Og så kastede han sit blækhus efter englen, hvorefter han igen bøjede hovedet over bibelen.

Så meget betød Guds Ord for ham, at selv ikke en engel skulle få lov til at rive ham løs fra det, som stod skrevet.

Kirkens og enhver kristens dyreste skat er Guds Ord. Der går ingen direkte vej fra os mennesker til Gud. Jesus er vejen, og vi kender kun Jesus gennem Guds Ord. Derfor lærer vi Gud at kende - ikke gennem overnaturlige oplevelser, åbenbaringer eller indre stemmer - men alene gennem ordet. Gud har givet os sit ord. Det er dér han vil møde os. Aldrig uden om Ordet!

Det er der mange, der synes, er mindreværdigt. At den store Gud vil møde os gennem små bogstaver i en bog. Hvor meget finere ville det ikke være, om man kunne møde Gud i en drøm eller få et syn af en engel og blive rykket op til et højere, mere åndeligt niveau. Men mindreværdigt eller ej - jeg er i hvert fald taknemmelig for, at Gud har givet os bibelen som stedet, hvor vi kan møde ham. For jeg har ikke evnen til den slags åndelige oplevelser, og selvom jeg havde, som ville det være svært for mig at tro på, at min egen oplevelse virkelig var en ægte åndelig oplevelse med Gud, og ikke bare indbildning.

Guds Ord i bibelen er kirkens og enhver kristens dyrebareste skat. For gennem bibelen får vi at vide, hvem og hvordan Gud er. Vi lærer os selv at kende, og frem for alt møder vi Jesus, som den eneste vej til frelse og evigt liv. Jesus troede på Guds ord, og det må vi også.